Bibliotheek 2.0, wat hier nog over te melden, alles is hier al over geschreven en genoteerd en nu er iets mee doen. Gelukkig doen we toch al zo stiekem best wel veel aan Bibliotheek 2.0 maar het kan nog altijd beter, hierbij een paar tips gejat van Jan Klerk:
Voor de marketeer: gebruik sociale netwerken om onderzoeksvragen uit te zetten onder het publiek, bouw een vriendenkring voor je bieb op via bijvoorbeeld Friendconnect etc.
Voor de communicatieadviseur: gebruik Ning als platform voor interne communicatie in het bedrijf
Voor de domein- of informatiespecialist: Deel je domeinkennis via een thematische blog. En als je bloggen moeilijk vindt, gebruik dan Twitter om je nieuwste inzichten te communiceren. Maak een openbare Netvibes- of GoogleReaderverzameling met belangrijke rss-bronnen.
Voor de informatiemedewerker: gebruik delicious om je verzameling van veel gebruikte digitale bronnen in onder te brengen. Nog mooier doe dat als groep informatiemedewerkers en deel je verzameling met andere bibliotheken.
Voor de klantenservicemedewerker: Gebruik een blog om feedback te vragen op je service, je foldermateriaal etc.
Voor de directeur en het management: gebruik een blog om feedback te vragen op je beleid en vraag de medewerkers feedback via je interne Ning-platform.
Deze tips zijn gepost op 20 februari 2009, bijna 3 jaar geleden en we gebruiken er nog niet alles van. Hoewel ik i.p.v. Ning ook Intranet een prima communicatiemiddel vind. Ook heb ik de filmpjes van Dennis Eijsten gezien en ik vind ze erg goed, daar moeten we dus de winst uit halen, vooral om de jeugd/jongeren vast te houden, veel en veel meer op inzetten. Daar moet je natuurlijk wel budget en menskracht voor hebben en in deze tijd van bezuiniging...is dat niet makkelijk
Voor de marketeer: gebruik sociale netwerken om onderzoeksvragen uit te zetten onder het publiek, bouw een vriendenkring voor je bieb op via bijvoorbeeld Friendconnect etc.
Voor de communicatieadviseur: gebruik Ning als platform voor interne communicatie in het bedrijf
Voor de domein- of informatiespecialist: Deel je domeinkennis via een thematische blog. En als je bloggen moeilijk vindt, gebruik dan Twitter om je nieuwste inzichten te communiceren. Maak een openbare Netvibes- of GoogleReaderverzameling met belangrijke rss-bronnen.
Voor de informatiemedewerker: gebruik delicious om je verzameling van veel gebruikte digitale bronnen in onder te brengen. Nog mooier doe dat als groep informatiemedewerkers en deel je verzameling met andere bibliotheken.
Voor de klantenservicemedewerker: Gebruik een blog om feedback te vragen op je service, je foldermateriaal etc.
Voor de directeur en het management: gebruik een blog om feedback te vragen op je beleid en vraag de medewerkers feedback via je interne Ning-platform.
Deze tips zijn gepost op 20 februari 2009, bijna 3 jaar geleden en we gebruiken er nog niet alles van. Hoewel ik i.p.v. Ning ook Intranet een prima communicatiemiddel vind. Ook heb ik de filmpjes van Dennis Eijsten gezien en ik vind ze erg goed, daar moeten we dus de winst uit halen, vooral om de jeugd/jongeren vast te houden, veel en veel meer op inzetten. Daar moet je natuurlijk wel budget en menskracht voor hebben en in deze tijd van bezuiniging...is dat niet makkelijk
En welke ga jij gebruiken?
BeantwoordenVerwijderen